Ansök till Fritidsledarutbildningen

Ansökan till kursstarten augusti 2024 är öppen

Till Fritidsledarutbildningen söker du genom att skapa ett konto på SchoolSoft via länk längst ned på denna sida.

När kontot är skapat fyller du i ansökan och skickar in den.

Obligatoriska bilagor – skicka inte din ansökan utan dessa

Till ansökan ska du bifoga:

1. Personbevis för studier (kan beställas här)
  2. Kopia på gymnasiebetyg eller motsvarande som stärker din behörighet (OBS: utan dessa behandlas inte din ansökan). Skicka inte skärmdump från antagning.se, vi vill ha bilder av originaldokument.
  3. Personligt brev som motiverar din ansökan
  4. Om du har: Intyg på praktik- eller arbetslivserfarenhet om du har angivit detta som merit (ej ett krav)

Bilagor ska bifogas i ansökan. Det kan vara inscannade pdf:er eller så kan du fotografera av din papper och bifoga bilderna. Döp filerna så det tydligt framgår vad de innehåller. Blir du antagen måste du lämna in riktiga betygskopior.

Se gärna instruktionsfilmen om ansökan och bilagor om du är osäker på om du hur du ska göra

Sista ansökan är 15 april. Sena ansökningar tas emot hela sommaren och behandlas endast i mån av plats.

Länk till ansökan

Kontakta expeditionen 08–586 471 00 om du har frågor eller behöver hjälp att göra ansökan.

Efter ansökan – vad händer?

Vecka 15
15/4 Ansökan till fritidsledarutbildningen stänger. Efter detta datum går vi igenom de olika ansökningarna och skickar ut kallelser till intervju. Alla som söker till fritidsledarutbildningen blir inte kallade till intervju. Ett urval görs bland den ansökningar som kommer in. Prioriterade blir alltid de ansökningar som har behörighet för studierna.

Vecka 16
Kallelser till intervjuer skickas ut senast denna vecka

Vecka 18
2/5 Intervjudag. Detta är det primära intervjutillfället. Intervjun består av gruppintervju, enskild intervju samt andra moment.

Vecka 20
15/5 Antagningsbrev skickas ut via mejl till de som är antagna. Svar på antagningsbesked behöver ges inom en vecka.

Vecka 21
22/5 Sista dag att ge svar på antagningsbesked.

Vecka 22
Om vi inte har fått en hel klass antagen efter första intervjuomgången kommer vi från och med denna vecka och löpande under sommaren hantera sena ansökningar samt ännu ej kallade sökande, in i augusti. Då kommer fler intervjutillfällen att ske, även dessa i grupp baserade på antal kvarvarande intressenter för utbildningen. Detta sker fram till kursstart.

Vecka 33
17/8 Kursstart. Ifall tidiga avhopp sker så kan sena ansökningar behandlas och ytterligare sökande kallas för intervju. Besked ges sedan snarast.